Sunday, January 30, 2011

Duit oh duit


Bercakap soal duit  atau wang, setiap orang akan ada kelebihan atau kekurangannya sendiri.. Maksud aku, sama ada dia kaya atau miskin, dan bagaimana sesorang itu nak uruskan duit die ke arah yang menguntungkan atau ke arah yang merugikan.. Kalau ada duit, semua kerja jalan. Tak ada duit, hang dok senyap jangan kata apa-apa.. Selalunya macam tu la kan. No money, no talk.. Kalau Donald Trump pulak dia kata, time is money and money is time.. yerla, hidup dia tu semua main dengan duit. Dah nama pun hartawan, usahawan, jutawan.. berwan-wan + tok wan, semua boleh kat dia..


Agak-agak hangpa pasaipa aku buat entri pasal duit..? Baru-baru nih, kerajaan Malaysia telah menunaikan tanggungjawabnya dengan memasukkan wang aku seperti yang dijanjikan.. Hampir sebulan jugak lah aku terpaksa tunggu, dah tahap muflis sampai kena pinjam-pinjam duit kawan, pinjam duit kakak aku.dan akhirnya masuk! haaa lega aku.. 


Tetapi lega aku tak berpanjangan.. Ku sangkakan hujan sampai ke petang, rupanya ribut + taufan di tengah hari..  Mana tak nya, tak sampai seminggu aku nak rasa kaya tiba-tiba semua hutang tu aku kena bayaq sekaligus.. Lagipun memang niat aku nak langsaikan semua, tak suka tangguh-tangguh hutang orang.. tak baik ooww... So, setelah melangsaikan segala mak nenek hutang, duit aku tinggal sikit gila-gila.. Memang sikit gila lah.  Kalau orang gila taw, dia pon akan cakap aku gila. Maybe orang gila tu pikiaq, segila2 dia, gila lagi aku.. Huhhh hampeh der.. Yang menyebabkan duit aku kurang dengan mendadaknya sebab aku rasa ( aku rasa la dan aku pasti ini punca utama aku pokai), kenderaan aku yakni kereta buruk aku.. arghhhh.. memang sah. Maw tak lesapnya duit, untuk 1 sem aku kena bayaq 700 untuk kereta. Tambahan pulak kereta aku asyik masuk hospital je sejak akhir2 nih.. sekali masuk mana nak puluh2 ringgitnya, maw tak maw ratus2 la habes..
Total repair aku rasa dekat 600++ la.. Cuba hangpa kira tengok berapa dah semua.. he he he..


Tambaaaaah lagi yuran pengajian aku di unimap. 1400 untuk 1 sem.. Cuba hangpa kira lagi.... warghhhh...
OK, cukup. Stop. Sekarang ni aku nak bagi tips macam mana tak maw bagi duit kita habes cepat. Atau erti kata lain, bagaimana nak berjirmat cermat dengan status kita sebagai seorang student.


Warghhhh duit...



Antara tips untuk berjimat :


1) Apabila masuk duit di awal semester, tak kira la PTPTN atau biasiswa, korang buat je duit tu macam tak masuk lagi.. yer, betol nih. kalau korang anggap duit dah masuk, mula la pikir macam2 nak beli.. padahal duit tu cukup2 je untuk kita belanja keseluruhan 1 semester. Tapi kalau dah terdesak sangat sampai nak makan pon kena paw2 kawan, baru la kita pi tekan2 mesin ATM. hehe..


2) Bahagikan duit kepada beberapa bahagian.. Bahagian untuk pelajaran, bahagian untuk berfoya2 ( kepada student unimap yang selalu pi Danok, awas anda! jimat2 sama la noh..hihi), dan juga bahagian untuk masa kecemasan. Pelajaran tu macam nak beli buku, beli alat tulis, tambang bas.. kiranya apa sajalah duit yang berkaitan hal2 belajaq nih. Bahagian berfoya2 ni maksud aku untuk enjoy la. Nak pegi tengok wayang, karoke, main futsal.. Kiranya untuk beriadah la.. Bahagian kecemasan nih paling mustahak. harus simpan jugak seratus, dua ratus ke.. Mana taw tiba2 suatu hari tengah jalan nak pegi kelas, terjatuh dalam longkang sebab tak sengaja. Longkang tu longkang yang dalam dan pulak penuh dengan air (kena2 air 'wangi' punya..),  for sure la handphone korang basah pastu rosak.. mana la taw kan.. soo guna la duit simpanan kecemasan tu untuk beli handphone baru..


3) Jangan terlalu seronok bila duit masuk. Haaaa ni point penting. Sebab apa jangan seronok? sebab kalau seronok sangat kang, duit dalam akaun tu senang2 je hang tekan2.. dah seronok nak tekan.. 


4) Bayaq semua segala jenis hutang hang. Tak kira la hutang adik ke, hutang kawan ke, hutang ah long ke, bayaq dulu.. hutang ah long penting! haha.. kalau tak maw rumah hangpa diwarnakan kaler merah, baik bayaq.


5) Derma kepada masjid. Aku taw korang selalu derma, tapi setiap hari jumaat je kan. (untuk lelaki, pompuan tak semayang jumaat..heh) selalunya derma 5 kupang je kan, tak pon seringgit.. apa kata tumpang awal semester time duit tengah banyak, derma ler 2 3 ringgit ke.. kang murah la rezeki tu.. pahala lagi banyak..kan2?   :)


6) Haaa ni aku taw, antara korang dah buat.. masuk je duit awal semester, sekali angkat Blackberry Torch, Nokia N8, Samsung Galaxy Tab, errrr Ipong lagi.. fuhh... maw sabaq2 dulu.. student macam kita nih pakai yang cikai pon takpe.. tapi bagi yang kaya, nak beli ok je.. tapi bagi yang kurang, kita kena pikir dalam2 dulu, then baru beli..


Okeh, dah habes berleter.. jarang aku leter panjang2 macam nih. Aku sendiri pon tak praktiskan lagi tips di atas sebab duit aku tinggal cukup2 makan je untuk semester nih. Semester depan aku nak try praktis.. hee..


*aku geram mana pi duit aku hilang cepat sangat! So, jomlah kita berjimat cermat..

28 comments:

erniemusliana said...

weh pasal duit ni sensitif. sebab aku cume sdar bile da tade duit. hahaha

Unknown said...

aiman.. nak duit ang..


ahahhha

amira afiqah said...

duit oh duit =="

ILA HonEyBuNNy said...

alamak..jangan cakap sal duit...sentitif neh..heheh...2 hari ja blik kdh dah habis dkt 2k...coz beli hp n camera...mmg nak jimat ah lps neh..xnak shopping bnda lain dah...nafsu semua neh...hahah

Yellow LEOpard said...

aku pon tgah sengkek sekarang nih...duhh~

AIMAN said...

ernie: cara hang tu agak bahaya.. haha.. tiba2 buka wallet nak bayar nasi goreng ada 2 kupang je

nub: buleh2.. mai ambik.. hahah

amira: oh duit oh :p

AIMAN said...

honeybunny: wow 2k! that's a lot of money.. hp ape beli? heh.. hp saya pon rosak skrg, tapi duit dah kering

leopard: sek2 pokai la kita ni.. sob2

areripe said...

taw la hang JPA pun!
takyah bayaq macam aku.
nissan gtr35 nooo!!

Raden said...

aiman..rilek k. bia aku tekan nuffnang ang byk2 kali! hehe
aku pom penah idop ssh cam ang gak dlu. sadis gile weh..meggie tuh kerat 2 oke! lunch n dinner skali

~naddy~ said...

i like point yg derma kat masjid tu, betol tu...hasil pndapatan kita sebahagian nya adalah hak org miskin. :)

k.a.s said...

nice tips.. i admit as a student it's v hard to perform own saving.. always broke by the end of the semester~

Firdaus Life said...

duit ilang wat belanja la. huhu

Cik Mimie said...

tips yg bagus..akn cuba dipraktikkan..
alamak, bru cek akaun..duti da masyuk.. "lupekn cik mimie lupekn"..hehehe

Taip Saja said...

kalau tak bajet memang kejap ja licin..duit2, di mana kau duit..

AIMAN said...

arip: JPA pon aku kena bayaq duit kereta, repair suma aku tanggung.. hg takpa la free

amira: silalah tekan sampai anda bosan nak tekan.. hehe.. nuff aku sikit gila.. meggi sampai kerat 2 kira cam dah darurat oi cik mira. haha

naddy: betol2.. bukan semua hak kita :)

AIMAN said...

kas: the end of the semester tu kalau aku dah papa kedana..

freaky: aku nak mintak derma kat semarak la.. haha

AIMAN said...

cik mimie: sila lupakan tentang duit anda ye.. terus bank in ke akuan saya. hehe.. :P

taip saja: betol2.. susah nak bajet zaman sekarang

kindergartenlibrary said...

zaman sekarang .
semua duit .

areripe said...

weh, silencer ekzos berapa? aku punya savvvy dah bunyi serupa turbo!

kak nisa said...

PTPTN pun baru call sruh bayar..tp nk relekslu...ala baru setahun lebey abis study pun..pasal wet nk utamakn bnda lain yg lg penting.. PTPTN kira bley consider lg lerkn..hahaha

Unamn said...

sme la encik aiman.. una ni pun sme.. hehe tpi una punya baran lagi mahal lagilah kayap.. sbb kolej swasta .. stau sem 4 ribu.. duit pt abis kat situ jela

tomatokering said...

komen nak mintak duit . haha :P

asingkan pon kdg2 terguna . hahah ! :P

Miss AZ said...

duit byk pun kalo tak reti berjimat tak guna jugak kan.. hehe!! :)

AIMAN said...

nelly: itu la pasal.. takde duit takde life

arip: mana lah aku taw.. bunyi turbo la bes.. haha

teddyuna: wahhhh sampai 4K yuran?? mahal2.. kolej ape tu?

AIMAN said...

tomatokering: komen bagi duir buleh! heh.. asingkan je.. kalau guna pon still dlm bajet

amirrah zawani: betol3.. tapi kalau duit banyak memang heppy la sentiasa.. hehe

ayulunera said...

hahha....bile takde duet seringgit tu teramat la bernilainye..ehehe

si para para said...

jimat dah jimat.
tapi duit abis jugak..macam mana nih..

AIMAN said...

ayulunera: seringgit macam 10ringgit. haha.. terdesak abes kalau jadi mcm ni

si para2: kena buat loan la jugak.. hehe